مقالات

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی نوعی پوشش است که از چندین مواد مختلف رزین کفپوش اپوکسی بیسفنول و همچنین از ماده لخت کننده مربوط به هاردنر به وجود می آید. کفپوش اپوکسی که براق و شفاف و بادوام است و در هر شرایطی دارای مقاومت بسیار بالایی دارد و مواد اپوکسی که حالتی مایع شکل است. روی سطح پروژه اعمال می شود و بعد از مدتی اپوکسی خشک و آماده می شود و سطح پلیمری بسیار مقاومی را می سازد.

نکته قابل توجه در اجرای پروژه های کفپوش اپوکسی بر روی بتن ها این است که باید حداقل 28 روز زمان در نظر بگیریم تا بتن کاملا خشک و محکم و مقاوم بشود. بعد از آن وارد مرحله اپوکسی بر روی پروژه بتن جدید می شویم. کف پوش اپوکسی به دلیل اینکه به راحتی روی سطح ها جذب می شود و همچنین کاربردهای مختلف و چند منظوره ای دارد و در بارگذاری های سنگین بسیار مانند ماشین آلات و دستگاه ها مقاوم می باشد. به همین دلیل از کفپوش های اپوکسی در زمینه های صنعتی تجاری، مسکونی، پزشکی و ورزشی بسیار فراوان استفاده می شود. فواید زیادی کفپوش اپوکسی چیست؟ در مقایسه با سایر محصولات و انواع مختلف روش های محافظت از سطح را دارا می باشد.

یکی از بخش های مهم در خانه ها و منازل سطح و کف واحد مسکونی می باشد. که باید مردم و خانواده ها قبل از اینکه آسیب فراوان و خسارت شدیدی به کف واحد مسکونی وارد بیاوریم. باید توجه بسیار زیادی به کف و سطح واحد مسکونی منازل از نظر کمی و کیفی و سطح ایمنی و میزان مقاومت و بهروری آن بشود. کفپوش اپوکسی در کارخانجات خودرو سازی، کارخانجات شیر و لبنیات، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها، اتاق های تمیز و استریل، صنایع شیمیایی، صنایع نظامی، مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های کفپوش های اپوکسی :

اپوکسی ها انواع وخواص متفاوتی دارند:

  1.  کفپوش اپوکسی سه بعدی
  2.  کفپوش اپوکسی بهداستی آنتی باکتریال
  3.  کفپوش اپوکسی کف بیمارستانها واتاق عمل ها

به طور مثال انواع اپوکسی به نسبت ترکیب خشک کننده اپوکسی(هاردنر) پر کننده ای به نام فیلتر و مواد افزودنی نیز به آن اضافه می شود. این رزین به همراه الیاف آرامید، در ساخت ابزار و وسایل ایمنی و در صنایع تحت فشار و صنایع نظامی از قبیل ساخت موتور و ملخ های هلکوپتر، راکت موشک ها، کلاه خودهای جنگی و کپسول ها به کار می رود.

کفپوش های بدون درز: از ترکیب هاردنر به همراه رنگ دانه ها تهیه می شود. از این رو دارای رنگ های زیاد و کیفیت خوبی برخوردار می باشد. همچنین بعد از سال ها نیاز به هیچ تغییر و بازسازی و نگهداری نخواهد داشت. این نوع کفپوش ها به راحتی و با سهولت در موزاییک ها و سنگ ها و سطح سیمانی قابل اجرا می باشد.

 مطالعه برای مقاله بیشتر: چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟

کاربردهای پوشش اپوکسی درکدام مکانها وفضاها می باشد؟

کفپوش های اپوکسی  را می توان در اکثر فضاها و مکان ها و مجموعه ها استفاده کرد. به طور مثال چند نمونه از آن بیان میکنیم:

  • کفپوش اپوکسی پارکینگ ها
  • کفپوش اپوکسی فرودگاها
  • کفپوش اپوکس سالن های زیبایی و آرایشگاها
  • کفپوش اپوکسی بیمارستان ها
  • درمانگاها و آزمایشگاها
  •  کفپوش اپوکسی انبارها
  • کفپوش پوشش کف خانه ها و منازل و الخصوص کف حمام ها و سرویس های بهداشتی و کف استخرها
  •  کفپوش اپوکسی کف سالن های ورزشی و مجموعه های ورزشی و مکان های  فرهنگی و تفریحی

مزایای کفپوش اپوکسی در چیست ؟

ویژگی اصلی و بارز این نوع پوشش ها مقاومت شیمیایی مناسب و بسیار نفوذ ناپذیر بودن آن می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های کفپوش های اپوکسی که از ساختاری کاملا یکپارچه تشکیل شده و فاقد منفذ می باشد. همین امر باعث می شود که روزنه هایی برای رشد و تجمع باکتری ها ایجاد نشود. سهولت در نظافت و شستشو و نگهداری آسان یکی دیگر از ویژگی های کفپوش اپوکسی می باشد. همچنین دلیل استفاده از کفپوش اپوکسی گرد و غبار به خود جذب نمی کند. بدین ترتیب به عنوان کفپوش ضد غبار و antidust شناخته می شود. ولی سطوح بتنی از خود گرد و غبار ایجاد می کند. این نوع کفپوش ها برای مکان ها و محیط هایی با دما، آب حرارت و رطوبت سر و کار دارند و دائما درگیر آن ها هستند.

بسیار عالی و مناسب این نوع مکان ها می باشد. همچنین هیچگونه شکستگی، فرسایش، برآمدگی در این نوع کفپوش ها ایجاد نمی شود و به دلیل داشتن سطحی براق و صاف و شفاف و بدون درز و منافذ، نگهداری و نظافت به مراتب آسان تر و راحت تر از کفپوش اپوکسی دیگر می باشد. در محیط و آزمایشگاها و مراکز صنعتی به دلیل وجود مواد شیمیایی و قلیایی، اسیدها و بازها بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول دارای چسبندگی بسیار زیادی می باشد و مقاوم و محکم و قوی می باشد.

در هر شرایط آب و هوایی در سرما و گرما می تواند مقاومت کند و سازگاری داشته باشد. مقاومت و نفوذ ناپذیری بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی، قلیایی، شیمیایی، بازها و هرگونه مواد آزمایشگاهی را دارد. در برابر مواد آتش زا مانند نفت، بنزین و نفوذ مایعات و آب بسیار مقاوم است. به طور وسیعی روشنایی و نور محیط و پیرامون گسترده و افزایش می دهد. این نوع کفپوش های اپوکسی را می توان به راحتی و چندین مرتبه شستشو کرد.

معایب کفپوش اپوکسی در چیست ؟

توصیه می شود اگر مواردی از قبیل، مواد شیمیایی بر روی کفپوش‌ها ریخته شد بلافاصله از روی سطوح کفپوش پاک سازی و زوده بشود. اگر چه انواع خاصی از این کفپوش‌ها در برابر مواد اسیدی و نمک‌ها و مواد شیمیایی مقاوم هستند. ولی اگر به مدت طولانی این کفپوش‌ها در معرض انواع مواد قرار بگیرد باید پاک بشود. همچنین به دلیل هزینه نصب بالا از نظر مالی نسبت به سایر روش‌های کفپوشی، نصب کفپوش اپوکسی هزینه بیشتری دارد و همچنین نیاز به مهارت و تجربه خاصی برای نصب این نوع کفپوش وجود دارد. ممکن است در دمای بالا و حرارت بالا این نوع کفپوش‌های اپوکسی ترک بخورند و ایجاد شکستگی، روی رنگ‌ها بشود. کفپوش اپوکسی دارای سطحی صاف و بدون درز و برآمدگی می باشد. در نتیجه این امر ممکن باعث لغزندگی بشود. بنابراین، در مواقعی که نیاز به ضربه گیری و لغزش گیری باشد.

موارد مهمی که باید قبل اجرای اپوکسی در کفپوش ها رعایت بشود:

باید کف و بستر کفپوش رزین خشک و تمیز و پاک باشد. و به هیچ وجه به غیر از مواد و پوشش اپوکسی، از قبیل مواد دیگر مانند : گریس، روغن، درزگیر و سایر آلودگی ها نباشد. محل های سست و برآمدگی های روی کف سطح بستر باید از بین برود. نباید دمای سطح بستر و محیط کف پروژه بیشتر از 18 الی 30 درجه سانتیگراد باشد.

نکات و شرایطی که باید در اجرای پروژه در کفپوش های اپوکسی باید رعایت بکنیم چیست؟

نکته مهمی که در اجرای پروژه های کفپوش اپوکسی بر روی بتن ها باید رعایت بشود:

این است که باید حداقل 28 روز در اجرایی کردن پروژه کفپوش اپوکسی بر روی بتن در نظر بگیریم تا بتن کاملا خشک و محکم و مقاوم بشود. بعد از آن مرحله پروژه بتن جدید را اجرا می کنیم.

مقاله برای مطالعه بیشتر : اجرای تخصصی کفپوش اپوکسی

نباید هیچگونه مواد اضافی از قبیل گرد و خاک، مایعات، روغن ها و سایر مواد شیمیایی و گریس ها روی سطح پروژه باشد. و اگر هم مشاهده بشود باید سریعا از سطح خنثی و پاکسازی بشود. باید از مواد مهارکننده بسیار با کیفیت و مرغوب و با استانداردهای بین الملی استفاده کنیم. نیروی انسانی باید متعهد، با تجربه باشد. کسی که مجری اجرایی پروژه کفپوش های اپوکسی است. باید دوره ها و آموزشهای کامل را در رابطه با اجرای کفپوش اپوکسی را گذرانده و دارای گواهینامه معتبر مدارک لازم باشد. آماده کردن محل و سطوحی که پروژه کفپوش اپوکسی در آن میخواهد اجرا بشود.

اصول و نکات مهمی که باید در رابطه با حفظ و نگهداری و مراقبت از کفپوشهای اپوکسی باید رعایت بشود:

استفاده از مایعات و آب زیاد گرم و داغ و استفاده بی رویه از مواد حلال و پاک کننده‌ها باعث فرسوده شدن و خراب شدن کفپوش اپوکسی می شود. اگر موادی که بر روی کفپوش اپوکسی ریخته شده قابل منتشر و آسیب رسان باشد باید بلافاصله پاک سازی شود. نباید اجسام و اشیای نوک تیز و برنده با سطح کفپوش اپوکسی برخورد داشته باشد. باید همواره مرتبا مناطق پر رفت و آمد بر روی کفپوش اپوکسی را با آب ولرم و فرچه جاروی نرم نظافت بشود.

همواره با مواد و محلول‌های شوینده که خواص بازی دارند قسمت‌هایی که چربی و روغن ریخته شده را باید پاک کرد. نباید از مواد تمیز کننده شیمیایی بر پایه فنل و پدهای اسکرابر با لایه های آخر بافت دار استفاده کنیم. چون باعث فروپاشی کفپوش اپوکسی میشود. مناطقی که در معرض آلودگی‌های شیمیایی قرار دارند را باید با دقت بیشتری نظافت کرد. اگر سطح تماسی کفپوش اپوکسی دارای پروفایل بافت دار باشد باید برای نظافت آن از برس استفاده کرد.

چگونه فرمولاسیون کفپوش اپوکسی راتغییر دهیم؟

روشهای زیادی برای تغییر فرموله کننده های اپوکسی ها وجود دارند:

  • با افزودن منعطف دهنده ها و حالت دهندها
  • افزودن پایین آورنده ویسکوزیته (غلظت)
  • با اضافه کردن کامل کننده های معدنی (الوین، سیلیکا، تالک و غیره )

نحوه قیمت گذاری کفپوش اپوکسی چگونه  محاسبه می شود؟

عوامل بسیار مهمی برای قیمت گذاری و میزان هزینه ها برای اجرای کفپوش های اپوکسی می تواند تاثیر گذار باشد:

  • ازچه مواد اولیه برای اجرای زیرسازی باید استفاده شود.
  • اندازه گیری ومحاسبه دقیق مکان مورد نظر پروژه کفپوش اپوکسی
  • مورد بررسی قرار دادن  از لحاظ کیفیت و جنس مواد به کار رفته در زیر سطحی اولیه فعلی پروژه
  • باید تمام استانداردهای لازم درمورد اندازه و ضخامت پوشش اجرایی رعایت بشود .
  • همواره باید محل و مکان مناسبی از نظر شرایط جوی آب و هوا و محیطی برای اجرای پروژه کفپوش اپوکسی در نظر بگیریم. مشاوره رایگان

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *