مقالات

هارد بتن چیست؟

هارد بتن چیست؟

یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز است و نقش به‌سزایی در مقاومت و استحکام ساختمان دارد. به منظور بهبود عملکرد بتن، افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود که قابلیت‌های کاربردی آن را به طرز چشمگیری ارتقاء می‌دهد.

این افزودنی‌ها می‌توانند به بهبود مقاومت در برابر فشار، کشش و خوردگی بتن کمک کنند و در نتیجه، مقاومت ساختمان در برابر زلزله و حرارت نیز افزایش می‌یابد که باعث بهبود عملکرد و عمر مفید ساختمان می‌شود.

اما کاربرد بتن فقط به استفاده در پیکربندی و مقاوم‌سازی ساختمان منجر نمی‌شود؛ از این ماده می‌توان به همراه دیگر موارد به عنوان کفپوش هم استفاده کرد که هارد بتن نام دارد.

توضیحاتی درباره هارد بتن

هارد بتن یک نوع بتن سخت رنگی است که بیشتر برای ساخت و نصب کفسازی و کفپوش بتنی از آن استفاده می‌شود و استفاده از آن در پارکینگ‌ها، انبارها، کارخانه‌ها، سوله‌ها، گاراژها، انبارها، سالن های ورزشی، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های صنعتی،‌ پارکینگ‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها و راهروهای فرار رایج است.

عبارت هارد بتن یا هارد ملات به صورت عامیانه برای بتن سخت رنگی استفاده می‌شود، اما اصطلاحی نادرست است. هارد بتن ممکن است به دو صورت ملاتی یا پودر بتن سخت پاششی باشد.

بتن سخت ملاتی به عنوان پوشش سطح نهایی در بتونیرها استفاده می‌شود. بعد از اختلاط با آب، این بتن به‌عنوان یک کفپوش در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند با رنگ‌های محدودی قابل اجرا باشد. این نوع بتن، به دلیل خصوصیات سختی و مقاومت بالا، مناسب برای سطوحی است که به شدت تحمل و فشار و فرسایش می‌شوند.

همچنین با استفاده از اشکال‌ هندسی و افزودن رنگ‌های مختلف، می‌توان از آن به عنوان یک کفپوش تزئینی هم استفاده کرد.

یک نکته مهم درباره هارد بتن

این ماده، به بتن در برابر عوامل تخریب کننده استحکام و مقاومت می‌بخشد. ممکن است از این ماده به عنوان بتن ضد سایش هم یاد شود. هارد بتن قادر است پوشش محافظتی روی سطح بتن ایجاد کند و تمامیت و مقاومت آن را در برابر خوردگی، سایش و ضربه افزایش دهد. از این رو، استفاده از هارد بتن در ساخت و سازهایی که با شرایط سختی مواجه هستند، بسیار مفید واقع می‌شود.

بتن ضد سایش یک محصول کاربردی است که با استفاده از آن می‌توان سطح صاف و صیقلی از بتن را به وجود آورد. این ماده علاوه بر ایجاد یک سطح زیبا، باعث افزایش مقاومت مکانیکی بتن نیز می‌شود. همچنین، با ایجاد پایداری در بتن، این ماده می‌تواند سطح بتن را به خوبی تقویت کند.

مطالعه بیشتر :  انواع کفپوش پلی یورتان چند تا است؟

ویژگی‌های هارد بتن

1- هارد بتن به دلیل مقاومت بالا در مقابل سایش، فشار، خمش و ویژگی‌های مکانیکی برجسته‌ای که دارد، می‌تواند بارهای سنگین را تحمل کند.

2- طول عمر مفید بتن سخت ملاتی نسبت به سایر نوع بتن‌ها، بسیار بیشتر است. از این رو، استفاده از بتن سخت ملاتی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ و مهم، به عنوان یک ماده ساختمانی با عمر مفید بالا، بسیار پر رونق است.

3- یکی از مزیت‌های جالب این ماده این است که قابلیت رنگ‌پذیری بسیار خوبی دارد. به این معنی که می‌توان آن را به رنگ‌های مختلفی رنگ‌آمیزی کرد و به تطبیق با طرح و دکوراسیون محیطی که در آن استفاده می‌شود، پرداخت. همچنین، این ماده باعث افزایش زیبایی ساختمان مورد استفاده می‌شود و به تزئین آن کمک می‌کند.

4- از ویژگی‌های منحصر به فرد هارد بتن، ضد لغزش بودن آن است که آن را از دیگر مواد تشکیل دهنده محیط‌های مختلف متمایز می‌کند. مواد ضد لغزش در برابر آب و سایر مایعات بسیار مقاوم عمل می‌کنند و از نفوذ آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

5- در شرایط آب‌و‌هوایی سرد و یخبندان یا خشک و گرم، این مواد هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و در برابر آسیب‌های ناشی از این شرایط محافظت می‌کنند. این ویژگی بسیار مهم است؛ زیرا امکان سقوط و لغزش را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و امنیت کاربران را در مکان‌هایی مانند پیاده‌روها، صنعتی، خانه و دیگر محیط‌های عمومی افزایش می‌دهد.

6- نکته دیگری که از ویژگی‌های هارد بتن وجود دارد، سرعت بالای سخت شدن آن است که به راحتی روی سطح بتن محکم خواهد شد.

7- هارد بتن با مقاومت فشاری و خمشی بسیار بالا می‌باشد که این ویژگی‌ها باعث شده که در ساخت و سازهایی که نیاز به مصالحی با مقاومت بالا دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات هارد بتن

1- رنگ‌های متنوع هارد بتن شامل آبی، سبز، زرد، قرمز، قهوه ای و خاکستری است.

2- این نوع بتن دارای مقاومت بالا در برابر آلاینده‌هایی مانند روغن و بنزین است.

3- هارد بتن یا بتن سخت فاقد افزودنی‌های فلزی است؛ بنابراین غیر قابل اکسیداسیون در برابر رطوبت است.

4- این بتن دارای مقاومت سایشی و فشاری بسیار بالا است.

5- قابلیت اجرا به دو صورت ملاتی و خشکه پاشی را دارد.

6- هارد بتن به عنوان یک ماده ساختمانی، مقاومت بسیار بالایی در برابر سیکل‌های ذوب و یخبندان دارد.

7- این ماده با تحمل دماهای پایین و انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما، از آسیب‌های ناشی از سیکل‌های ذوب و یخبندان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، هارد بتن معمولاً به عنوان یک کفپوش غیر لغزنده استفاده می‌شود.

کاربردهای هارد بتن

هارد بتن را در هر فضایی می‌توان مورد استفاده قرار داد اما بیشتر در مکان‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛

  • کفسازی کارخانجات و سوله‌ها
  • کفسازی محیط‌های فرهنگی و تاریخی
  • کفسازی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها
  • کفسازی انبارها
  • مراکز خرید، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها
  • پارکینگ‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • زیبایی و کفسازی محوطه‌ها
  • سالن‌های بازی، فرودگاه‌ها و شهربازی‌ها
  • همچنین کفسازی کارخانه‌های صنعتی هم با بهره‌گیری از هارد بتن به رنگ طوسی امکان‌پذیر است.

کاشی کاری ضد اسید چه کاربردی دارد؟

نحوه اجرای هارد بتن

هارد ملات باید بر روی بتن تازه انجام شود. اگر کفِ بتنی قدیمی باشد،‌ باید تا حداقل ۸ سانت بتن تازه روی آن ریخته و خشک شود و بعد کفپوش هارد بتن روی آن اجرا شود. تازگی بتن باید به اندازه‌ای باشد که وقتی روی آن می‌روید تنها جای پایتان روی آن بمانید و به طور کامل در آن فرو نروید.

برای اجرای کفپوش هارد ملات ابتدا اجرا کنندگان مجرب باید محصول را با مقداری مشخص آب حل کنند تا به حالت خمیری در بیاید و بعد بر روی بتن تازه آن را پخش کنند. در این مرحله می‌توان به روش شمشه کشی موارد کف را یکدست کرد و بعد به وسیله ماله سینی و ماله برقی به آن سطحی صاف بخشید.

قیمت اجرای کف‌پوش هارد بتن

یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت دستمزد و اجرای کف سازی هارد ملات بر اساس متراژ و ضخامت اجرا تعیین می‌شود. طبیعتاً مثل دیگر پروژه‌های ساختمانی،‌ هر چه متراژ بالاتر باشد، قیمت اجرای آن کاهش می‌یابد. ضخامت هارد بتن هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روی قیمت تأثیر بگذارد.

شرکت اپوکسی فام، تجربه سال‌ها فعالیت در زمینه اجرای کفپوش‌های تخصصی مانند اپوکسی و هارد بتن را به همراه دارد و می‌تواند با کارد مجرب و ابزارها و وسایل پیشرفته‌ای که در دسترس دارد، در اجرای انواع کفپوش‌ها در کنار شما باشد. برای مشاوره و کسب اطلاع از جزئیات قیمت و نحوه اجرای انواع کفپوش‌ها می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *