مقالات

پلی یورتان ضد اشتعال پایه آب و انواع آن

پلی یورتان، یک ماده‌ی پلیمری است که از واکنش‌های شیمیایی آلی تهیه می‌شود و دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است. این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، خوردگی، تغییرات دمایی و ویژگی‌های الکتریکی مناسب، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، در صنایع خودروسازی، اسکیت‌بورد، لوازم خانگی، مبلمان و چسب‌های صنعتی کاربرد فراونی دارد.
در این مقاله، ما به بررسی پلی یورتان ضد شعله مبتنی بر آب و انواع آن می پردازیم و مزایا، خواص و کاربردهایی که آن را از دیگر کفپوش‌ها متمایز می‌کند می‌پردازیم.

چرا استفاده از کفپوش پلی یورتان ضد اشتعال اهمیت دارد؟

از آنجا که پلی یورتان حجم زیادی از گازهای سمی را هنگام اشتعال تولید می‌کند، افزودن بازدارنده‌ شعله به این ماده می‌تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد. بازدارنده‌های شعله موادی هستند که از اشتعال یا گسترش آتش جلوگیری می‌کنند.
این مواد می‌توانند در هنگام اشتعال، با کند کردن فرآیند احتراق،‌ از انتشار گازها و دود جلوگیری کنند. افزودن بازدارنده‌ شعله به پلی یورتان، می‌تواند خواص آن را بهبود ببخشد و از ایجاد حرارت زیاد در صورت اشتعال جلوگیری کند. این اقدام می‌تواند برای افراد و محیط زیست بسیار مفید باشد و از آسیب‌های ناشی از آتش سوزی جلوگیری کند.

مقاله برای مطالعه بیشتر: کفپوش پلی یورتان

 

انواع پلی یورتان ضد اشتعال پایه آب

پلی یورتان‌ یک ماده بسیار مقاوم و پرکاربرد است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ماده مقاوم در برابر اشتعال، به دو دسته تقسیم می‌شود:
1- بر پایه افزودنی (additive based)
پلی یورتان دسته اول، دارای معایبی همچون کاهش پایداری امولسیون و یا حتی رسوب‌گذاری است. از سوی دیگر، پلی یورتان ضد اشتعال پایه آب بر پایه افزودنی، قابلیت شفافیت و ماندگاری و پایداری بالاتری نسبت به پلی یورتان‌های دیگر دارد. به همین دلیل، برخی افراد ترجیح می‌دهند از این نوع پلی یورتان برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به حفاظت از آتش دارند، استفاده کنند.
2- بر پایه واکنش (reaction based)
تاکنون بیشتر پلی یورتان‌های مقاوم در برابر اشتعال بر پایه واکنش (reaction based)، دارای ترکیبات هالوژنی بوده‌اند، که باعث می‌شود در صورت سوختن، گازهای سمی و خطرناکی آزاد شود. به همین دلیل، تحقیقات بسیاری برای پیدا کردن راهکارهای بهتر برای افزایش مقاومت در برابر اشتعال در پلی یورتان‌ها انجام شده است. در این راستا، ترکیبات نوین نیتروژن-فسفر دار به عنوان جایگزینی برای ترکیبات هالوژنی مطرح شده‌اند.

کاربردهای پلی یورتان

استفاده از کفپوش‌های پلی یورتان چه مزایایی دارد؟

کفپوش PU ضد اشتعال، یکی از بهترین گزینه‌ها برای داخل ساختمان‌ها است. این نوع کفپوش با طراحی زیبا و ویژگی ضد حریق خود، می‌تواند تأثیر فراوانی حفظ و افزایش ایمنی محیط داخلی داشته باشد.
این نوع کفپوش‌ها دارای عایق حرارتی و صوتی بالا هستند و می‌توانند در کاهش هزینه‌های انرژی ساختمان نقش مهمی داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از کفپوش عایق محوطه‌ای، می‌تواند باعث افزایش ایمنی و کاهش خطرات ناشی از لغزش و سقوط شود. در مجموع کفپوش پلی یورتان ضد اشتعال، با ترکیبی از زیبایی، ایمنی و عملکرد بالا، یک گزینه عالی برای استفاده در ساختمان‍ها و فضاهای عمومی است.

پلی یورتان ضد اشتعال چه ویژگی‌هایی دارد؟

• مقاومت در برابر حرارت و آتش
• خاصیت ضدباکتری
• خاصیت ضدرسانای الکتریکی (جلوگیری از انتقال الکتریسیته)
• مقاومت در برابر فشارها و مواد شیمیایی
• تمیز کردن بسیار آسان
• تنوع در طرح و رنگ
• ایمنی بالا
• استحکام و دوام بسیار بالا به دلیل فرآیند پخت سریع
• ضریب اصطکاک مناسب
• مقاومت بالا در برابر گرما
• جلوگیری از گسترش حریق
• مقاومت در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء فرابنفش
• ضد نفوذ رطوبت

کفپوش‌های پلی یورتان ضد اشتعال، چه کاربردی دارند؟

کارخانجات صنایع سنگین

با توجه به ویژگی‌هایی که پیش‌تر گفته شد، کفپوش پلی یورتان ضد اشتعال بر پایه آب یکی از بهترین گزینه‌ها برای محیط‌های صنعتی است. قابلیت ارتجاع و بازیابی این کفپوش‌ها سبب شده طرفداران زیادی در محیط صنعتی پیدا کند. از آنجایی که پلی یورتان‌ها و اسپارتینک‌ها، از فرآیند پخت سریعی برخوردار هستند و این امر باعث استحکام و دوام بالای آن‌ها شده مقاومت زیادی در تردد زیاد و شرایط سخت پیدا کرده‌اند.

کارخانه‌‌‌‌جات صنایع شیمیایی

در برخی از محیط‌های صنعتی کفپوش‌ها در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی، انتخاب مناسب بسیار حیاتی است؛ زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند به کفپوش آسیب برسانند. کفپوش پلی یورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، بسیار برای کارخانجاتی که در مواد اولیه یا محصول آنها از مواد شیمیایی استفاده شده مفید است. برای مثال، کفپوش اپوکسی نسبت به مواد شیمیایی مانند اسیدهای باطری (مانند اسید سولفوریک) مقاومت کمتری دارد؛ بنابراین، انتخاب کفپوش مناسب برای محیط کار، می‌تواند ایمنی و بهداشت کارکنان را تضمین کند.

کارخانه‌های مواد غذایی

کفپوش پلی یورتان به علت مقاومت بالا در برابر حرارت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای صنایع غذایی است. این ویژگی باعث می‌شود که در مقایسه با کفپوش اپوکسی، برای محیط‌هایی که نیاز به تمیزکردن با بخارِ دمای بالا دارند، انتخاب مناسبی باشد. زیرا این نوع از کف‌پوش‌ها تا 120 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می‌کنند. همچنین با توجه به خواص ضدباکتریایی این کفپوش، آن را میان سازندگان و مدیران کارخانجات صنایع غذایی محبوب کرده است.
البته کاربردهای کف پوش پلی یورتان، تنها به سه موردی که بالاتر گفته شد ختم نمی‌شود بلکه این نوع کفپوش برای کارخانجات صنایع بهداشتی، مکان‌های درمانی مانند درمانگاه، مطب و بیمارستان، فضاهای آموزشی و مناطق تجاری نیز مناسب هستند. برخی از افراد حتی این نوع از کفپوش را برای پارکینگ‌ها نیز ترجیح داده‌اند.
در پایان…
اگر قصد دارید از کفپوش پلی یورتان برای محل کار یا زندگی خود استفاده کنید، توصیه ما این است که با کارشناسان ما در اپوکسی فام مشورت کنید تا بتوانید با کمترین هزینه، بیشترین کیفیت را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *