مقالات

کاشی کاری ضد اسید چه کاربردی دارد؟

کاشی کاری ضد اسید چه کاربردی دارد؟ کاشی ضد اسید، نوعی کاشی است که با استفاده از فناوری‌های جدید تولید می‌شود و دارای مقاومت بالا در برابر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک است. این نوع کاشی که بدون لعاب است مناسب محیط‌هایی است که در معرض مواد اسیدی و شیمیایی قرار دارند؛ زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند برای مدت طولانی در برابر خوردگی و آسیب ناشی از مواد اسیدی مقاومت کند.

کاشی ضداسید جذب آب بسیار پایینی دارد و تنها 5/1 درصد آب را جذب می‌کند. این ویژگی موجب می‌شود که این نوع کاشی مناسب استفاده در محیط‌هایی باشد که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند.

رنگ کاشی‌های ضد اسید اصولا کرمی است. طراحی این کاشی‌ها در اشکال هندسی مربع و مستطیل صورت می‌گیرد که این اشکال مناسب برای استفاده در سطوح صاف و مسطح هستند. این کاشی‌ها حتی در طراحی و تزئینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. در ادامه در مورد کاشی کاری ضد اسید چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.

ویژگی‌های کاشی و سرامیک ضد اسید چیست؟

کاشی ضد اسید ویژگی‌های ظاهری، فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارد که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

  • ویژگی‌های ظاهری کاشی و سرامیک ضد اسید
  • اندازه و شکل کاشی‌های ضداسید

کاشی‌های ضد اسید دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از کاشی‌های عادی متمایز می‌کند.

کاشی‌های ضد اسید معمولا به صورت مستطیل شکل تولید می‌شوند و ابعاد آن‌ها عموما ۲۳۰*۱۱۵ میلی‌متر و ضخامت آن ۲۰ و ۲۵ میلی‌متر است. خوب است این نکته را بدانید که برای طراحی و ساخت کاشی‌های ضد اسید با اشکال و ابعاد دیگر، محدودیتی وجود ندارد. هرچند که در هر طراحی جدید، لازم است ویژگی‌های استاندارد کاشی‌های ضد اسید حفظ شود تا عملکرد و عمر مفید آن‌ها تضمین شود.

درباره استاندارد ابعاد کاشی‌های ضد اسید، گزارش شده است که حداکثر تلورانس ابعادی آن‌ها ۰.۵ درصد است. این میزان تلورانس ابعادی برای کاشی‌هایی با شکل مکعب مستطیل و هندسه منظم به عنوان قابل قبول معرفی شده است، اما در کاشی‌های سرامیکی ضد اسید با اشکال نامنظم، با توجه به هندسه خاص آن‌ها، تلورانس ابعادی حدود ۲٪ در نظر گرفته می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید: هارد بتن چیست؟
  • ضخامت کاشی‌های ضد اسید

در این نوع کاشی‌ها، استاندارد خاصی برای ضخامت تعیین نمی‌شود، اما تولیدکنندگان موظف هستند ضخامت هر قطعه کاشی ضد اسید را تعیین و اعلام کنند. ضخامت کاشی ضد اسید شامل برجستگی های پشت آن نیز می‌شود که نقش مهمی در عملکرد و مقاومت آن در برابر اسیدها دارد.

ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی کاشی و سرامیک ضد اسید

کاشی ضد اسید ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی مختلفی دارد که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دانسیته، جذب آب، حلالیت در اسید، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، سختی سطح، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی و مقاومت در برابر یخ زدگی تقسیم کرد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که کاشی‌های ضد اسید مناسب برای استفاده در محیط‌هایی با شرایط سخت و آسیب پذیری بالا باشند. به علاوه، این ویژگی‌ها سبب می‌شوند کاشی ضد اسید بتواند به خوبی در برابر عوامل خورنده مانند اسیدها و بازها مقاومت کند و بدون وارد شدن هرگونه صدمه به سطح آن به مدت طولانی در استفاده باشد.

ویژگی‌های شیمیایی کاشی و سرامیک ضد اسید

کاشی‌های ضد اسید در محیط‌های اسیدی بسیار مقاوم‌تر از محیط‌های قلیایی عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، این کاشی‌ها در معرض تماس با محیط‌های قلیایی قابل خوردگی هستند و طول عمر کمتری نسبت به محیط‌های اسیدی خواهند داشت؛ بنابراین، در صورت نیاز به استفاده از کاشی‌های ضد اسید در محیط‌های قلیایی، توصیه می‌شود از کاشی‌های با مقاومت شیمیایی بالاتر استفاده کنید. در ادامه در مورد کاشی کاری ضد اسید چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.

کاربردهای کاشی ضد اسید

کاشی‌های ضد اسید و قلیایی برای صنایع مختلفی مانند انبارها، صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع لبنی، نیروگاه‌ها، صنایع فلزی و متالوژی، صنایع غذایی و دارویی، کارخانجات مواد شوینده، کارخانجات تولید و بازیافت سولفور و اسید سولفوریک و صنایع مشابه که سطوح آن‌ها در معرض ریزش اسید و یا باز قرار دارند، گزینه‌ مناسبی هستند.

از کاشی‌های ضد اسید برای پوشش حوضچه‌های اسید و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. این نوع کاشی‌ها برای کفپوش و دیوارپوش مکان‌های صنعتی بسیار مناسب است. به علت مقاومت بالا در برابر اسیدها و مواد شیمیایی، این کاشی‌ها در صنایع روغن‌کشی، کنسرو سازی، بسته بندی مواد غذایی و سایر صنایع مشابه استفاده می‌شود.

همانطوری که پیش‌تر هم گفته شد، کاشی ضد اسید به دلیل جذب آب پایین، برای پوشش کف مکان‌هایی مانند آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی نیز بسیار مناسب هستند. سرامیک‌های ضد اسید با سطح عاج دار، یک نمونه از مصالح ساختمانی هستند که به خاطر خاصیت ضد لغزشی که دارند برای استفاده در چنین محیط‌هایی مناسب هستند. تصور کنید که استفاده از این کاشی‌ها در حاشیه استخرها و آشپزخانه‌های صنعتی که کف آن‌ها ممکن است با چربی و روغن آلوده شده باشد تا چه اندازه می‌تواند احتمال سرخوردگی افراد را کاهش دهد.

علاوه بر آن، سرامیک‌های ضد اسید با سطح عاج دار در محیط‌هایی که در معرض بارهای سنگین دینامیکی قرار دارند، مانند کف انبارهای صنعتی نیز مناسب است.

همچنین، کاشی‌های ضد اسید مناسب برای محیط‌هایی هستند که در معرض ترافیک سنگین عبور و مرور افراد قرار دارند؛ به عنوان مثال در اماکن عمومی. سرامیک‌های ضد اسید به دلیل قدرت جذب آب کمتر خود، برای جلوگیری از بوی ناخوشایند و آزاردهنده در مکان‌هایی که احتمال وجود آب زیاد و بوی بد وجود دارد، استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، سرامیک و کاشی ضد اسید به دلیل تحمل فشار زیادی که دارند، برای محیط‌های کارگاهی که وسایل سنگین مخصوص حمل و نقل بار رد می‌شوند، بسیار مناسب هستند.

توضیحاتی در مورد اپوکسی چیست؟

سرامیک ضد اسید را چطور نصب می‌کنند؟

قبل از نصب کاشی، باید به زیرسازی مناسب کار توجه کرد. این مورد بسیار ضروری است؛ زیرا اگر زیرسازی نامناسب باشد، حتی با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین کاشی‌ها، کیفیت کار بسیار پایین خواهد بود و در مدت کوتاهی ممکن است سطح کاشی بشکند و آسیب ببیند. بنابراین، نصب کاشی‌ها باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود تا نتیجه بهتری به دست آید.

در استفاده از ملات ضداسید و پودر بندکشی مخصوص، برای حفظ کیفیت کار و دوام آن، حتما باید نکات ارائه شده توسط سازنده را به خوبی رعایت کرد. یکی از نکات مهم در این زمینه، ضخامت بند بسته به سایز کاشی است که باید در نظر گرفته شود و معمولا بین 3 تا 5 میلی‌متر است.

همچنین، در محیط‌هایی که تغییرات دمایی فاحشی اتفاق می‌افتد یا محیط در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد، باید حتما درز انبساطی را در نظر گرفت تا از تغییر شکل و ترک خوردگی کاشی‌ها جلوگیری شود.

درز انبساط، که در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود، نیازمند توجه و مراقبت ویژه است. این درزها بایستی به گونه‌ای بسته شوند که هیچ نقطه‌ای برای نفوذ مواد آسیب‌زا وجود نداشته باشد. برای پر کردن این درزها، موادی با خاصیت شکل پذیری مانند فوم پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که دیواره‌های درز انبساط حتما باید با ملات یا چسب ضد اسید پوشش داده شوند تا هیچ اسیدی به زیر کاشی نفوذ نکند و به آن آسیب نرساند. به این ترتیب، از خرابی و تلفات بیشتری در ساختمان جلوگیری می‌شود.

برای چسباندن کاشی‌های ضد اسید، استفاده از چسب‌های کاشی مخصوص ضروری است. زمان چسبیدن این چسب و خمیر بندکشی کوتاه است و بعد از چسباندن، جدا کردن آن کار سختی است. بنابراین، برای نصب دقیق و حاصلخیز، باید با دقت کامل عمل شود.

همچنین در زمان بندکشی کاشی‌های ضد اسید، باید سریعاً باقیمانده چسب و خمیر بندکشی را پاک کنید تا نتیجه‌ای مطلوب به دست آید. به علاوه، علاوه بر چسب مخصوص کاشی ضد اسید، استفاده از پودرهای بندکشی مخصوص نیز ضروری است.

برای آنکه درباره قیمت کاشی های ضد اسید و نحوه اجرا و زمان آن اطلاعات بیشتری پیدا کنید می‌توانید از طریق صفحه تماس با از کارشناسان اپوکسی فام به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *