مقالات

کفپوش بیمارستان چه ویژگی‌هایی دارد؟

کفپوش بیمارستان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیمارستان‌ها به عنوان محیطی حساس و حیاتی برای بهبود و نجات انسان‌ها شناخته می‌شوند؛ اما اگربهداشت و نظافت در آن‌ها به صورت مداوم و به خوبی رعایت نشود، می‌تواند منجر به شیوعبیماری‌های جدی و حتی تلفات بزرگی شود. در گذشته کاشی و سرامیک اولین گزینه در دسترس برایکف‌ بیمارستان‌ها بود، اما کفپوش‌های تازه مانند کفپوش های اپوکسی با ویژگی‌های منحصر به فردیکه دارند جایگزین شیوه‌های قدیمی شده‌اند.کفپوش ‌های بیمارستانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

1- ساختار کفپوش باید غیر متخلخل باشد.

2- آنتی باکتریال باشد و به راحتی تمیز شود

3- باید ضد آب باشد.

4- مقاومت سایشی داشته باشد.

5- امن و ضد لغزش باشد.

6- وسایل با سهولت روی آن جابجا شود.

7- یکپارچه و بدون درز باشد تا ازتجمع آلودگی جلوگیری شود.

8- سطح باید غیر جاذب باشد و از جذب مایعات و ذرات خارجی جلوگیری کند.

9- کفپوش بیمارستان باید در برابر مواد شیمیایی باشد.

کفپوش مناسب برای بیمارستان‌ها چیست؟

حال که به مهم‌ترین ویژگی‌های کفپوش‌های بیمارستانی اشاره کردیم، وقت آن رسیده که مناسبت‌ترینکفپوش برای بیمارستان را به شما معرفی کنیم. با در نظر گرفتن مشخصات و الزامات کاربردی کفپوشبیمارستان، کفپوش‌های اپوکسی و کفپوش پلی یورتان به عنوان گزینه‌های مناسب برای استفاده درمراکز درمانی شناخته شده‌اند. در ادامه همه ویژگی‌های این کفپوش را برای شما عزیزان شرح خواهیمداد و توضیح می‌دهیم که چرا این کف پوش ها را توصیه می‌کنیم.
1- خاصیت آنتی باکتریال
کفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی و آنتی باکتریال، می‌توانند بهعنوان یک گزینه مناسب برای کفپوش‌های بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرند. این کفپوش‌ها، محیطیکاملاً ایزوله و بهداشتی را فراهم می‌کنند زیرا ساختار غیر متخلخل دارند و از رشد و تکثیر باکتری‌هاو عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند.
2- نظافت سریع و آسان

سطح کفپوش‌های اپوکسی بدون درز است، تجمع آلودگی‌ها در کف و کناره‌ها به حداقل می‌رسد وسریع تمیز می‌شود. با ایجاد قرنیزهای منحنی شکل در نقاط اتصال با دیوار، هیچ فضایی برای تجمعآلودگی، گرد و خاک و مواد بیماری‌زا وجود ندارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که باکتری‌ها ومیکروب‌ها نتوانند در این کفپوش‌ها رشد و گسترش یابند، که در نتیجه سرایت بیماری‌هانیز کاهشمی‌یابد. برای نظافت کفپوش‌های اپوکسی به‌سادگی می‌توان از شوینده‌های ساده استفاده کرد.
3- مقاومت در برابر مواد شیمیایی
این دو نوع کفپوش به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی مانند مواد ضدعفونی کننده دربیمارستان‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این در صورتی است که کفپوش‌های قدیمی مانند سرامیک وکاشی در برابر مواد شیمیایی چندان مقاوم نیستند و به مرور زمان به شدت فرسوده می‌شوند.


4- مقاومت در برابر سایش
کفپوش اپوکسی با استفاده از مواد مقاوم در برابر سایش و ترک، ماندگاری بالایی دارد. حرکت چرخ‌هادر وسایلی مانند ترولی‌ها، گاری‌ها، ویلچر، ‌تخت‌های بیمار و … در بیمارستان بسیار است. ازطرفی تردد افراد را در بیمارستان نباید نادیده گرفت که به مرور زمان می‌تواند سبب فرسایش کفشود. اما کفپوش‌های اپوکسی در برابر این نوع از آسیب‌ها به شدت مقاوم هستند.
5- خاصیت ضد لغزش
سطح کفپوش بیمارستانی نباید لیز و لغزنده باشد تا از ایجاد صدمات ناشی از سقوط بیماران و پرسنلجلوگیری شود. کف پوش اپوکسی دارای ویژگی ضد لغزش است که حتی در صورت خیس شدن همچنانلیز نیست. به همین دلیل، استفاده از کفپوش اپوکسی در محیط‌هایی که تردد بیماران با ضعف جسمانی،پزشکان و پرستاران با سرعت عمل بالا و تخت بیمار و اورژانس با سرعت بالا رخ می‌دهد، بسیار مفیدو راحت است.
6- عایق صدا
یکی از ویژگی‌های مثبت این نوع کفپوش، عدم تولید صدا است که این امر به تردد بهتر و آرامش بیشتربیماران و کارکنان کمک می‌کند. همچنین در صورت برخورد اجسام به زمین صدای بلندی به اطرافساطع نمی‌شود.
7- غیر جاذب بودن کفپوش
در بیمارستان‌ها ممکن است هر نوع آلودگی و عفونت در کف زمین پخش و منتشر شود. کف پوش‌هایپلی اورتان و اپوکسی غیرجاذب هستند، آب یا آلودگی روی آن می‌ایستد و به سادگی هم تمیز می‌شود.این ویژگی سبب می‌شود نفوذ آب یا مایعات به کف به صفر برسد و نشست یا ترک خوردگی کف پیشنیاید.

مطالعه بیشتر : کفپوش اتاق سرور چه ویژگی‌هایی دارد؟

8- زیبایی و تنوع در رنگ

علاوه بر این، کفپوش بیمارستانی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل اجرا است و می‌تواند فضایبیمارستان را تلطیف و زیبا کند؛ به ویژه در بخش‌های زایمان و کودکان که افراد به نشاط بیشتریاحتیاج دارند.
9- هزینه تعمیر و نگهداری پایین
این نوع کفپوش به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و آسیب‌های دیگر، هزینه تعمیر و نگهداری کمیدارد و از لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه است. این نکته را در نظر داشته باشید که تعمیر کفپوش های اپوکسی به سرعت انجام می‌شود و تردد در مسیر را چندان مختل نمی‌کند.
10- ضریب اصطکاک مناسب
کفپوش‌های پلی یورتان و اپوکسی که بدون درز و با ضریب اصطکاک مناسبی ساخته شده‌اند،می‌توانند حرکت وسایلی همچون گاری، برانکارد و ویلچر را بر روی سطح خود آسان کنند. همچنیناین کفپوش‌ها علاوه بر تسهیل در حرکت وسایل، همچنین نگهداری و حفظ سطح کفپوش را نیز تضمینمی‌کنند.رنگ کفپوش اپوکسی در بیمارستان‌هابا توجه به بستری شدن بیماران در بیمارستان و مدت زمانی که در آنجا سپری می‌کنند، طراحی داخلیبیمارستان به منظور ایجاد حس خوشایند و شادابی برای بیماران اهمیت بسیاری دارد.

یکی از راه‌های موثر برای ایجاد تنوع در طراحی داخلی بیمارستان، استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون است.در نکات بالا توضیح داده شد که کفپوش‌های اپوکسی در رنگ‌های متنوعی در دسترس هستند. بااستفاده از رنگ‌های زنده و طرح‌های جذاب، می‌توان به راحتی حالتی شاداب و پویا را در فضاهای بیمارستان ایجاد نمود. همچنین، امکان اتصال و ادغام با یکدیگر نیز باعث می‌شود تا معماران بتوانند بهراحتی تنوعی مناسب در فضاهای بیمارستان ایجاد کنند و برای بیماران حسی از تغییر و تنوع در محیطرا به ارمغان بیاورند. حتی می‌توان در بخش‌های مختلف بیمارستان رنگ‌های مختلف را با توجه بهمحیط مورد نظر، استفاده کرد. برای مثال رنگ بخش کودکان و نوزادان از بخش آزمایشگاه یا جراحیمتفاوت باشد تا مراجعه کنندگان بتوانند براحتی به محل مورد نظر خود با توجه به خطوط راهنمادسترسی پیدا کنند.

نتیجه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان (کفپوش اپوکسی بیمارستانی)، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را به گزینه‌ی ایده‌آلی برای بیمارستان‌ها تبدیل کرده است. این کفپوش‌ها با نصب بدوندرز و یکپارچه، سطحی کاملاً جدید را ایجاد می‌کنند که قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن را داراست.در این مقاله به ویژگی‌های مهم درباره کفپوش‌های بیمارستان اشاره کردیم و بهترین گزینه برایکفپوش بیمارستان‌ها را کفپوش‌های پلی اورتان و اپوکسی معرفی کردیم و علت هر یک را به طورمجزا شرح دادیم.

برای آشنایی بیشتر با این محصول توصیه می‌کنیم مقالات انواع کفپوش پلی اورتان وچند نوعکفپوش اپوکسی وجود دارد؟ را نیز مطالعه کنید.همچین دانستن این نکته بسیار اهمیت دارد که کیفیت نهایی کفپوش اپوکسی به کیفیت مواد اولیه و مراحلاجرا و تجربه تیم اجرا کننده بستگی دارد. مراحل اجرای کفپوش اپوکسی اگرچه سادهاست اما نیازمنددقت و تجربه است که نتیجه نهایی همه ویژگی‌های گفته شده در این مقاله را داشته باشد. بنابراینتوصیه می‌کنیم در انتخاب تیم خدمات دهنده یا اجرا کننده کفپوش‌های اپوکسی دقت کنید، نمونه کارهای مجموعه اپوکسی‌فام را مشاهده کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را درباره کفپوش‌هایاپوکسی راهنمایی کنند.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *