مجله اپوکسی فام

مقالات

آموزش مراحل اجرای کفپوش اپوکسی غلطکی

آموزش مراحل اجرای کفپوش اپوکسی غلطکی

اجرای کفپوش اپوکسی برای هر فردی امکان پذیر است یعنی هر شخصی می تواند با رعایت نکات زیر کفپوش اپوکسی را اجرا نماید البته باید در نظر داشت که احتمالا نتیجه نهایی با عملکرد یک تیم مجرب حرفه ای متفاوت خواهد بود و مهم‌ترین نکته این است که فرد در متراژ های بالای ۵۰ متر قطعا نیاز مند ابزار حرفه ای و تیم حرفه ای و مجرب خواهد بود.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی به شرح زیر می باشد

گام اول : سطح ممکن است بتن ،موزاییک و یا بتن باشد ابتدا باید سطح زیر کار را ساب خورده و تمام ترک ها و شکستگی ها بر طرف شود .برای ساب سطوح می با توجه به سطح مورد نظر ابزار متفاوتی برای ساب مانند سنباده های دستی سبادهای برقی کوچک و یا از دستگاه های ساب صنعتی استفاده می گردد.باید توجه داشت هیچ گونه رطوبتی در زیر سطح و یا روی سطح وجود نداشته باشد زیرا رطوبت مانع کیورینگ و چسبندگی کامل مواد می شود .بعضی دیگر از مواد شیمیایی مانند روغن ها نیز مانع چسبندگی اپوکسی به سطح می شوند لذا باید تمام آلودگی ها را از سطح پاک کرد.

گام دوم : تمیز نمودن سطح از گرد و غبار ناشی از ساب زدن است .نکات مهمی در این مرحله به ظاهر ساده است که باید رعایت شود و نباید نادیده گرفته شود .پس از ساب زدن سطوح پستی بلندی های سطح کاهش پیدا کرده و سطح زبری لازم برای چسبندگی بیشتر مواد را پیدا می کند این امر باعث می شود تمیز نمودن سطح کمی مشگل تر شود اما هرگز نباید برای پاک نمودن سطح از آب و مواد شوینده استفاده نمایید .
استفاده از یک پارچه خشک در کار های کوچک هنری مفید می باشد اما در کار های صنعتی از جاروهای پلاستیکی و یا جارو برقی های صنعتی مخصوص خاک استفاده می شود.

گام سوم اجرای پرایمر اپوکسی

پرایمر اپوکسی در واقع نوع چسب بسیار قوی می باشد و وظیفه آن ایجاد بستر مناسب برای چسبندگی لایه های اپوکسی مانند ماستیک و روکش به سطح زیر کار می باشد اما این همه ی کار نیست که پرایمر اپوکسی انجام می دهد از دیگر وظایف آن پر نمودن خلل و فرج روی سطح بوده و باعث صاف و صیقلی شدن سطح نیز می شود در بعضی پروژه ها که نیاز مند استفاده از توری پلیمری به جهت مسلح نمودن سطح است از پرایمر برای ثابت کردن آن استفاده می شود .
اگر بر روی سطح اولیه رطوبت موجود باشد بهتر است برای کاهش ریسک از پرایمر اب دوست استفاده شود و اگر روی سطح مانند تعمیرگاه های خودرو روغن ریخته شده است پس از پاک کردن آن از پرایمر روغن دوست استفاده شود.

گام چهارم اجرای ماستیک اپوکسی

اجرای ماستیک اپوکسی یا لایه میانی بسیار حساس بود زیرا تمام بار مکانیکی و فشاری را این بخش از کفپوش تحمل می نماید .ماستیک اپوکسی ماده ای دو جزیی است شامل رزین ترکیب شده با انواع مواد معدنی و پلیمری و هاردنر که ضخامت اصلی کفپوش نیز در این لایه تقریبا ایجاد می گردد.
نکات مهمی که باید در زمان اجرای این بخش در نظر گرفت نحوه ترکیب هاردنر و رزین است در این مرحله هم زدن مواد به صورت یکنواخت و در یک جهت بسیار مهم است.بعد اطمینان از درست مخلوط شدن رزین و هاردنر باید در نظر داشت که با توجه به ویژگی های کفپوش باید چه میزان از مواد در هر متر مربع استفاده شود در صورت عدم رعایت این نکته سطح ناصاف می شود و ممکن است در میانه اجرا مواد تمام شود مجبور شوید مواد بیشتری تهیه نمایید .نکته بعدی استفاده از فیلر های مانند سیلیس است این نوع از فیلر ها دارای دانه بندی می باشند و متناسب با مشخصات فنی ماستیک باید اندازه گیری و اضافه شوند .
رنگ ماستیک معمولا روشن نزدیک به کرم و سفید می باشد اما می توان به منظور پوشش دهی بهتر هم رنگ روکش اپوکسی استفاده شود .

گام اخر اجرای لایه نهایی اپوکسی

لایه نهای با نام های رنگ اپوکسی تاپ کت شناخته می می شود این ماده نیز دو جزیی می باشد و از ترکیب رزین ترکیب شده با مواد پلیمری و پیگمنتهای رنگی و هاردنر درست شده است که متناسب با روش اجرا و کاربری پروژه انتخاب و فرموله می شود .
کفپوش اپوکسی انواع مختلفی مانند غلتکی ،صیقلی یا شانه ای و انتی استاتیک را دارا می باشد که هر کدام روش اجرای خود را دارا می باشند در اینجا نوع غلتکی آن را توضیح می دهیم
در این روش اجرا ابتدا مواد بخوبی با نسبت مناسب ترکیب می شوند بر این کار باید به نسبت های درج شده روی ظرف رزین و هاردنر توجه نمایید برای ترکیب از ترازو استفاده نمایید و با هم زن مناسب چند دقیقه آن را در یک جهت هم بزنید تا مواد و پیگمنتها کاملا با هم ترکیب و یک دست شوند سپس به اندازه مشخص بر اساس هر متر مربع روی سطح ریخته و با کارتک نقاشی آن را پخش نموده و سپس با کمک غلتک آن را بافتدار و یک نواخت نمایید.
کشیدن سریع و یک دست غلتک باعث می شود قبل از ژلکردن رنگ بافت مناسب بر روی آن ایجاد شود معمولا از اینکه روکش در محیط های صنعتی مانند کف پارکینگ،کارخانه ها و کارگاه ها استفاده می شود .این بافت باعث می شود که افراد و اجسام بر روی سطح سر نخورند و همان طور که در بخش مقاله های نیز به آن اشاره شده این محصول تنوع رنگ نا محدود و همچنین کاملا قابل شستشو می باشد.
کفپوش اپوکسی غلتکی یا همان پوست پرتقالی از مقاومت خوبی در مقابل مواد خوانده مانند اسید و بازها برخوردار است و می تواند با میکانیکی زیاد مانند لیفتراک را تحمل نماید و یا ترافیک سنگین مانند عبور خودروهای پرشمار در پارکینگ های صنعتی را تحمل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

سایدبار