مقالات

اجرای تخصصی کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش‌های اپوکسی که در بازار با عنوان کفپوش‌های بدون درز هم شناخته می‌شوند که در اجرای تخصصی کفپوش اپوکسی استفاده می شود، یک ترکیب دو جزئی از هاردنر و رزین است که خودِ رزین شامل رنگدانه‌ها و فیلرها هستند. این کفپوش‌ها به دلیل تنوع رنگ بالا، دوام و کیفیت بالایی که دارند، حتی بعد از سال‌ها استفاده باز هم نیازی به بازسازی ندارند.

کفپوش‌های اپوکسی در صنایع مختلف مانند کارخانجات خودروسازی، انبارهای صنعتی، صنایع نظامی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، کارخانجات شیر و لبنیات، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها و اتاق‌های تمیز و استریل استفاده می‌شوند.

اپوکسی به راحتی بر روی تمامی سطوح سیمانی، سنگ، موزاییک و غیره قابل اجرا هستند اما ابتدا باید مراحلی برای آماده‌سازی کف انجام شود که در این مقاله از اپوکسی فام قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

آماده سازی کف برای اپوکسی

پیش از آنکه مواد اپوکسی روی سطح مورد نظر شما ریخته شود، انجام چند کار را نباید فراموش کرد

مقاله: چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟

1- فضای مورد نظر را خالی کنید

نصب اپوکسی روی کف زمین مانند نقاشی دیوارها نیست که بتوانید وسایل اتاق یا فضای مورد نظرتان را گوشه‌ای قرار بدهید و مرحله به مرحله کار را انجام بدهید. باید به یکباره کلیه وسایل اتاق را از آن خارج کنید.

2- کف را مسطح کنید

مسطح کردن کف،‌ به ویژه اگر پوشش اولیه بتن باشد، کاری ضروری است. درز‌ها و حفره‌ها باید پر شوند و به‌خوبی خشک شده باشد. برای دستیابی به یک کفپوش مرغوب، نیاز است کف ساب زده و آماده گردد. دقت کنید که کف باید زبری مناسبی داشته باشد و بتواند حداکثر باندینگ مکانیکی را باپوشش اپوکسی برقرار کند. از انجام این کار صرف‌نظر نکنید، آماده‌سازی مناسب بستر بتونی قبل از اجرای اپوکسی، برای دستیابی به یک کفپوش با کیفیت و مرغوب بسیار ضروری است.

3- تمیزکاری و جاروکشی فراموش نشود.

فضای مورد نظر شما یا  اتاق باید از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک باشد. روی سطح هیچ‌گونه چربی،‌ حلال یا گریس نباید ریخته شده باشد و اگر چنین است لازم است که حتما آن را تمیز کنید. این مواد همگی پیوند کفپوش اپوکسی با بستر را کاهش می‌دهند؛ بنابراین باید به طور کامل از بین بروند تا نصب اپوکسی به درستی انجام شود.

توصیه می‌کنیم که برای تمیز کردن باقی مانده مواد تمیز کننده یا غبار، بهتر است از جاروبرقی استفاده کنید. جاروبرقی صنعتی با قدرت بالا، قادر است تمامی گرد و غبار، پودر تمیز کننده و سایر آلودگی‌ها را به طور کامل از روی سطح بردارد. باقی مانده این مواد می‌تواند باعث ایجاد حباب و نقص در کفپوش اپوکسی شود؛ بنابراین بهتر است همه آن را با جاروبرقی جمع آوری کنید.

4- اجرای لایه اولیا یا پرایمر در کفپوش اپوکسی

پرایمر اپوکسی، ماده‌ای است که پس از آماده سازی سطح زیرین و با استفاده از غلتک پشمی، بر سطح مالیده می‌شود. پرایمر دارای ویسکوزیته کمی است و به خوبی می‌تواند درون بتن نفوذ کند. در نتیجه کفپوشی با کیفیت بسیار بالا تحقق می‌یابد. استفاده از پرایمر اپوکسی در فرآیند نصب کفپوش اهمیت بسیاری دارد زیرا سطح بتن برای اجرای کفپوش آماده می‌شود و چسبندگی بهتری بین کفپوش و بتن ایجاد می‌کند. این عمل باعث می‌شود که کفپوش دوام بیشتری داشته باشد و در برابر خراش‌ها و سایش‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

5- پر کردن ترک‌ها و حفره‌های احتمالی روی سطح کفپوش

برای ترمیم ترک‌ها در کف، می‌توانید از درزگیر پلی پورتان استفاده کنید. بعد از خشک شدن کاملا این مواد دوباره کف را بررسی کنید تا ترک‌ها را شناسایی کنید. هر ترک با ابعاد 0.64 سانتی‌متر یا بزرگ‌تر یا هرگونه سوراخ، باید با استفاده از مواد پرکننده ترک اپوکسی پر شود.

روش استفاده درست از درزگیر پلی پورتان اپوکسی این است که ابتدا محصول را در لبه ترک قرار بدهید و سپس با استفاده از کاردک، آن را به طور صاف تا سطح کف برسانید. بعد از آن، به مدت 4-6 ساعت اجازه دهید ماده خشک شود.

6- اجرای لایه میانی در سطح کفپوش اپوکسی

در فرآیند نصب کفپوش اپوکسی، مرحله‌ای وجود دارد که رنگ اپوکسی با ماده سخت کننده یا هاردنر مخلوط می‌شود و سپس به خوبی و همگنی روی سطح مالیده می‌شود. این عملیات نیاز به دقت و صبر زیادی دارد؛ زیرا مخلوط کردن باید به صورت یکنواخت انجام شود تا کفپوش اپوکسی با کیفیت و بدون ناهمواری به دست بیاید. در نهایت، مخلوط تهیه شده با استفاده از یک غلطک مناسب روی سطح مالیده می‌شود تا به طور کامل و یکنواخت جذب شود.

مطالعه بیشتر: نکات نگهداری از کفپوش اپوکسی

یکی از عوامل مهم در فرآیند تولید مخلوط‌ها، نوع لیسه استفاده شده بر سطح اجرا است. لیسه در دو نوع وجود دارد؛

۱- صاف

۲- شانه‌ای

میزان مواد یکی از مواردی است که می‌تواند روی انتخاب لیسه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در صورتی که مصرف متریال کم باشد، استفاده از لیسه صاف مناسب‌تر است، اما در مواردی که مصرف متریال بیشتر است، لیسه شانه‌ای می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بعد از اجرای لایه میانی، باید صبر کنیم تا کفپوش به خوبی خشک شود. پس از خشک شدن کامل، مشکلات محتمل در کف مانند وجود حفره یا ترک بررسی می‌شوند. در صورت لزوم، لایه میانی را مجدداً روی سطح اعمال می‌شود.

7- اجرای لایه نهایی

تمامی مراحل قبلی به این دلیل روی سطح اجرا می‌شوند که مطمين شویم که هیچ ترک یا حفره‌ای روی سطح باقی نمانده است. این امر بسیار مهم است؛ زیرا وجود ترک‌ها یا حفره‌ها می‌تواند تأثیراتی بسیار منفی بر روی استحکام و دوام کفپوش داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر یک ترک روی سطح باقی بماند، ممکن است با گذشت زمان این ترک بزرگ‌تر شده و منجر به عدم هماهنگی و ناهمواری در کفپوش شود. همچنین می‌تواند مرکزی برای انباشت آلودگی شود و ظاهر کفپوش را زشت کند. بنابراین، حذف هر گونه ترک یا حفره قبل از اجرای لایه نهایی کفپوش ضروری است، تا یک سطح صاف و پایدار برای نصب کفپوش تضمین شود.

در نصب کردن لایه نهایی ممکن است از غلتک هواگیر، کفپوش خودتراز و لیسه شانه‌ای یا غلتک پشمی استفاده می‌شود. نتیجه نهایی هر کدام از این موارد با دیگری می‌تواند متفاوت باشد و سطح را صیقلی و یا پوست‌پرتقالی کند.

استفاده از غلتک، سطح زبرتری را برای شما ایجاد می‌کند ولی در میزان مصرف اپوکسی صرفه‌جویی خواهد شد. به همین علت برای پوشش سطح پارکینگ (کفپوش اپوکسی پارکینگی) یا انبارها،‌استفاده از روش غلتکی ارجحیت دارد.

فراموش نکنید که…

در اجرای کفپوش اپوکسی باید به چند نکته بسیار دقت کنید؛

۱- در هر مرحله از اجرای اپوکسی باید جاروکشی و غبارگیری انجام شود. ظاهر زیبای کفپوش اپوکسی شما بسیار به رعایت این امر وابسته است. به‌خصوص در اپوکسی‌های دکوراتیو، کوچکترین ناهماهنگی و آلودگی می‌تواند زیبایی آن را از بین ببرد.

2- رطوبت را چک کنید؛ اگر محیطی که قصد دارید در آن کفپوش اپوکسی اجرا کنید،‌ باید رطوبت و دمای محیط را کنترل کنید. سطح بالای رطوبت می‌تواند مشکلاتی از قبیل چسبندگی و خرابی اپوکسی برای شما ایجاد کند.

3- امروزه انواع اپوکسی در بازار موجود است. شما در ابتدا باید اپوکسی مناسب و روش اجرای سازگار با محیط مورد نظرتان انتخاب کنید. اپوکسی مورد نیاز شما با در نظر گرفتن عواملی مانند نوع فضا (تجاری، صنعتی، مسکونی)، ترافیک و کاربری مورد انتظار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باید انتخاب شود. برای اینکه درست انتخاب کنید؛ توصیه می‌کنیم به صورت رایگان با کارشناسان اپوکسی‌ فام مشورت کنید.

4- درست است کفپوش های اپوکسی را برای پروژه‌های بسیار کوچک می‌توان توسط علاقه‌مندان اجرا کرد اما  برای پروژه‌های بزرگتر یا پیچیده‌تر، بهترین کار این است که متخصصان با تجربه در نصب کفپوش اپوکسی استخدام کنید تا از نتیجه‌ای با کیفیت بالا و طولانی مدت اطمینان داشته باشید.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *