مقالات

نکات نگهداری از کفپوش اپوکسی

نکات نگهداری از کفپوش اپوکسی: کفپوش اپوکسی که یکی از انواع کفپوش‌های مقاوم است. کفپوش اپوکسی با استفاده از رزین‌ها و مواد شیمیایی مناسب ساخته می‌شود که به آن خواص ویژه‌ای می‌بخشد. این نوع کفپوش به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و اسیدها و همچنین قابلیت شستشو و تمیزکردن آسان، در بسیاری از محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای حفظ و نگهداری درست کفپوش اپوکسی، لازم است تا مراقبت‌های مناسبی انجام شود که در این مقاله قصد داریم به جزییات این موضوع بپردازیم.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی یک پوشش رزینی دو جزئی است به منظور افزایش مقاومت انواع سطوح بتنی، سنگ، موزاییک و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش مایع در ضخامت‌های گوناگون و با ویژگی‌های مختلف قابل اجراست و می‌توانیم آن را متناسب با شرایط سطح مورد نظر انتخاب کنیم. برای مثال کفپوش‌های عایق رطوبت به شکل قابل توجه‌ای عایق الکتریسته هستند و از گزینه‌های مناسب برای استفاده در اتاق‌های تابلو برق است. اگر تابحال کفپوش های اپوکسی را از نزدیک ندیده‌اید، توصیه می‌کنیم نمونه کارهای تیم اپوکسی فام را مشاهده کنید.

کفپوش اپوکسی، یک راه حل مقرون به صرفه و عملی برای انواع محیط‌ها و سطوح است. استفاده از کفپوش اپوکسی در انواع مکان‌ها و صنایع مختلف، از جمله پارکینگ‌ها، پیاده روها، ساختمان‌های تجاری، منازل، کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی و سالن‌های ورزشی بسیار رایج شده است. علاوه بر این، در سالیان اخیر، استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع غذایی، صنایع داروسازی و کتابخانه‌ها نیز گسترش یافته است.

اطلاعاتی کامل در مورد: اپوکسی چیست؟

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از کفپوش‌های اپوکسی یک راه حل عالی برای محافظت از کف ساختمان‌ها است. مزایای استفاده از این نوع کفپوش شامل چسبندگی بالا به سطوح بتونی، مقاومت شیمیایی خوب، مقاومت مکانیکی بالا، بدون حلال و سازگار با محیط زیست، دوام بالا و ظاهر خوب است. علاوه بر این، کفپوش اپوکسی می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی هم عمل کند. با توجه به این مزایا، استفاده از کفپوش اپوکسی به عنوان ابزاری برای حفاظت از کف ساختمان‌ها یک تصمیم منطقی و شایسته است.

چطور باید از کفپوش اپوکسی نگهداری کرد؟

رعایت هرکدام از نکات زیر که درباره نگهداری از کفپوش‌ها گفته می‌شود بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به طول عمر کفپوش های اپوکسی در منزل یا محل کار شما کمک کند.

1- نظافت دوره‌ای و تمیز نگه داشتن کفپوش

یکی از عوامل مهم در دوام و طول عمر بالای کفپوش‌ها، نظافت منظم و تمیز نگه داشتن آن‌ها است. این کفپوش‌ها به دلیل استفاده در محیط‌های پرتردد، به طور منظم باید تمیز شوند. برخی از لکه‌هایی که روی کفپوش ایجاد می‌شود ممکن است به مرور زمان گسترش پیدا کند و یا عمیق‌تر شود. بنابراین همین‌جا می‌توانیم دوباره به اهمیت نظافت دوره‌ای کفپوش‌های اپوکسی اشاره کنیم.

عدم گرد و غبارزدایی منظم کفپوش‌ها می‌تواند باعث ایجاد خط و خش بر روی سطح آن‌ها شود. علاوه بر این، تمیزکردن کفپوش‌ها با استفاده از مواد شوینده مخصوص نیز ضروری است. این مواد شوینده به طور دوره‌ای بر روی سطح کفپوش اپوکسی استفاده شده و با تمیزکردن و از بین بردن ذرات و لکه‌های موجود، زندگی و دوام کفپوش را افزایش می‌دهند. برای نظافت کف پوش‌های اپوکسی باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشید؛

  • پیش از هرگونه تمیز کاری باید سطوح کفپوش‌ها را از خاک و ماسه پاک کنید. استفاده از برس نرم یا جارو برقی بهترین راه برای این کار است.
  • هر زمان که روی سطح اپوکسی آلودگی‌ای را مشاهده کردید در اسرع وقت آن را پاک کنید؛ به ویژه اگر در محیط‌های صنعتی از این نوع پوشش استفاده کرده‌اید. برای مثال انباشت گریس یا روغن می‌تواند آسیب جدی برای اپوکسی به همراه داشته باشد.
  • استفاده از دستگاه اسکرابر یا کف شوی صنعتی برای نظافت دوره‌ای کفپوش‌های اپوکسی بهترین گزینه است. این دستگاه با ایجاد حداقل آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی می‌تواند سطوح کفپوش‌ها را به طور کامل تمیز کند. این دستگاه از طریق تخلیه آب گرم و محلول شوینده، کف شوی صنعتی به راحتی می‌تواند چربی، گرد و خاک، گریس، روغن و سایر آلودگی‌های عمیق را از سطح کفپوش پاک کند. در ادامه در مورد نکات نگهداری از کفپوش اپوکسی با ما همراه باشید.

2- شستشو با شوینده‌های استاندارد

یکی از نکات مهم در نگهداری کفپوش‌های اپوکسی، جلوگیری از ریختن مواد شیمیایی غلیظ و خطرناک بر روی سطح است. لطفا به نکات زیر توجه داشته باشید که؛

  • می‌توانید از تمیز کننده‌های سطوح چند منظوره و تی تمیز استفاده کنید.
  • یکی از ترکیب‌های مؤثر برای تمیز کردن کفپوش‌های اپوکسی، ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی است.
  • برای نظافت اپوکسی هرگز از محلول‌های اسیدی مانند وایتکس، سرکه و اسید سیتریک استفاده نکنید. این مواد می‌توانند باعث آسیب دیدگی و خرابی کفپوش شوند.
  • برای از بین بردن لکه‌های سرسخت روی کفپوش‌های اپوکسی از آب و آمونیاک شده در استفاده کنید. این روش به عنوان یک راه حل کارآمد برای از بین بردن لکه‌های سرسخت شناخته شده است. با تمیز کردن لکه‌ها در اسرع وقت می‌توان و جلوی به وجود آمدن لکه‌های دائمی را گرفت.

3- جلوگیری از قراردادن وسایل تیز، سنگین و غیرمعمول

توصیه می‌شود اجسام تیز و وسایل سنگین را روی کفپوش قرار ندهید؛ زیرا ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب دیدگی آن شوند. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان وسیال سنگین را روی کفپوش‌ اپوکسی هل ندهید یا آن را نکشید. همواره از وسایل جابجاکننده ساده مانند چرخ‌دستی یا اهرم‌های قرقره‌دار استفاده کنید. از دیگر نکاتی که باید در نگهداری از کفپوش اپوکسی رعایت کنید، موارد زیر هستند؛

  • برای حفظ کفپوش‌ها در پارکینگ‌ها، از یک کارتن زیر چرخ‌های ماشین استفاده کنید؛ به ویژه اگر گِلی هستند یا آلودگی خاص دیگری دارند.
  • یک پد اسفنجی زیر جک موتور سیکلت‌ها قرار بدهید.
  • اگر در محل از مبل‌ها یا کمدهای سنگین استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم پدهای مخصوص موجود در بازار را زیر پایه‌ها قرار بدهید تا از خراشیدگی کفپوش اپوکسی جلوگیری کند.

4- کنترل شرایط محیطی

شرایط محیطی می‌تواند شامل میزان رطوبت،‌ نور آفتاب، جمع شدن آب و … باید که به اختصار به هر یک اشاره می‌کنیم؛

  • رطوبت

رطوبت یکی از عوامل محیطی است که بر کیفیت کفپوش اپوکسی تأثیر می‌گذارد. وجود رطوبت در هوا یا بر روی کف می‌تواند باعث بروز نواقص در سطح کفپوش شود و کاهش دوام و طول عمر آن را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، ترکیب مواد کفپوش اپوکسی با رطوبت می‌تواند لکه آب یا آمین بلاش در کفپوش ایجاد کند. بنابراین، در نصب کفپوش اپوکسی باید به مدیریت رطوبت دقت کرد تا کیفیت و دوام آن حفظ شود.

  • جمع شدن آب

اطمینان حاصل کنید که کف اپوکسی دارای زهکشی مناسب است و آب روی سطح جمع نمی شود، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. به هر تغییری که روی سطح ایجاد می‌شود دقت کنید. گاهی حتی ممکن است نشت آب از لوله‌های تعبیه شده در کف و زیر اپوکسی صورت بگیرد که باید خیلی سریع متوقف شود.

  • کنترل دما

در دمای بسیار بالا، این نوع کفپوش‌ها ممکن است لایه لایه شده و خراب شوند. از طرفی لازم است که دمای خیلی پایین را نیز کنترل کنید زیرا در دماهای بسیار پایین، ممکن است اپوکسی بشکند یا دچار ترک‌های متعدد شود.

  • محافظت از اشعه آفتاب

قرار گرفتن کفپوش‌های اپوکسی در معرض نور خورشید، می‌تواند باعث تیره شدن و تغییر رنگ آن‌ها شود؛ به ویژه اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد. برای کاهش تأثیر اشعه ماوراء بنفش که می‌تواند به مرور زمان باعث زرد شدن یا تغییر رنگ اپوکسی به کرکره یا فیلم پنجره مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش نصب کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهترین راه جلوگیری از اثرات مخرب تابش نور خورشید، استفاده از لاک ضد UV پلی یورتان است.

مقاله: چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟

5- کنترل کیفی دوره‌ای توسط کارشناسان

از دیگر نکات مهم برای نگهداری این کفپوش‌ها، کنترل دوره‌ای کارشناسان به منظور جلوگیری از ایرادات احتمالی‌ است. همچنین برای پولیش ماهانه این نوع کفپوش‌ها بهتر است از متخصصان باتجربه کمک بگیرید. برطرف کردن نواقص احتمالی در بدو آغاز آسیب، خرابی اپوکسی و هزینه‌های ناشی از ترمیم آن را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. در برخی از اوقات یک خراش کوچک یا عمیق می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های جدی برای کفپوش شما ایجاد کند.

سخن پایانی

اپوکسی یک روکش بسیار مقاوم و بادوام است که با توجه به نگهداری و محافظت مناسب، می‌تواند براق و درخشان بماند، اما در صورتی که اپوکسی آسیب ببیند و درخشندگی آن از بین رفته باشد، می‌توانید با تماس با تیم اپوکسی فام، یک پوشش اپوکسی جدید و کاملاً تازه را بر کف محل مورد نظر خود اعمال کنید. این کار باعث می‌شود تا کف مکان شما دوباره براق شده و ماندگاری و طول عمر آن افزایش یابد.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *