مقالات

چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟

 چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟ انواع کفپوش اپوکسی با ریختن مایع اپوکسی با ضخامت مشخص روی زمین شکل می‌گیرند؛ سپس، با گذشت زمان واکنش‌های شیمیایی مختلف در این مایع رخ می‌دهد که باعث سفت شدن آن می‌شود. کفپوش های اپوکسی به دلیل یکنواختی و زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. از جذابیت‌های کف پوش های اپوکسی این است که به راحتی و بدون درز در هر مکانی قابل اجرا هستند.

ما قصد داریم در این مقاله چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟  را به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های هرکدام را برای شما شرح بدهیم تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را برای کف پوش محل مورد نظر خود داشته باشید. پیش از آن نیز مختصری درباره اپوکسی و مزایای آن می‌خوانید.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش های اپوکسی با استفاده از لایه‌های رنگ اپوکسی ساخته می‌شود و با تکنیک‌های خاصی روی سطح مورد نظر ریخته می‌شود. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با این تکنیک‌ها،‌ مقاله اجرای تخصصی کفپوش های اپوکسی را بخوانید. این لایه‌ها ضخامتی بین 0.5 تا 3 میلی‌متر دارند و حدود 5 درصد از ترکیب آن‌ از رنگ‌دانه‌ها یا همان پیگمنت تشکیل شده است. پوشش اپوکسی روی سطوح مختلفی مانند بتن، موزاییک و چوب قابل اجراست و انواع مختلفی دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه یا نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید. کارشناسان ما در گروه اپوکسی فام، با تجربه‌ای که در اجرای اپوکسی بر روی سطوح مختلف دارند، می‌توانند با مشاوره رایگان شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقاله: اپوکسی چیست؟

مزایای کفپوش اپوکسی چیست؟

مدت زیادی از ورود کفپوش‌های اپوکسی به بازار نمی‌گذرد اما در همین زمان توانسته اقبال بسیار خوبی به دست بیاورد. در ادامه با مزایای حیرت‌انگیزی مواجه خواهید شد که علت چنین استقبالی از کفپوش‌های اپوکسی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

1- دوام بسیار بالا به نسبت کفپوش‌های دیگر

در کفپوش اپوکسی از رزین استفاده می‌شود که از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شرایط محیطی سخت برخوردار است. ترکیبات شیمیایی این نوع کفپوش، باعث می‌شوند تا ضربات، گرما و ماشین آلات سنگین به راحتی تحمل شوند و نگرانی از ترک و سایش و پارگی وجود نداشته باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که کفپوش اپوکسی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کفپوش‌های صنعتی محسوب شود.

2- فرآیند تمیزی آسان با سطحی بدون درز

اپوکسی به عنوان یک کفپوش مقاوم و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع اجرا و جنس اپوکسی به نحوی است که هیچ درز یا برآمدگی مانند کاشی یا سایر نوع کفپوش‌ها در خود ندارد. چنین خاصیتی این کفپوش‌ها را به یک گزینه بهداشتی تبدیل می‌کند و ترک‌ها، شکاف‌های آلودگی و باکتری‌ها را در حین تمیز کردن از بین می‌برد. این سطح صاف باعث می‌شود ماشین‌های مخصوص شستشوی کف، بدون تکان یا مقاومت در برابر ضربه‌های ناشی از ناهمواری کفپوش به راحتی حرکت کنند.

3- ظاهری شیک

کفپوش اپوکسی به دلیل صافی و براقیتی که دارد، مناسب برای مکان‌هایی است که به ظاهر تمیز و شیک نیاز دارند. همچنین، به دلیل عدم وجود درز، کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر رطوبت و شستشو دارد و در نتیجه برای مکان‌هایی که تماس مستقیم با آب دارند، بسیار مناسب است.

4- قابل اجرا بر روی هر سطحی

ما در اپوکسی فام با داشتن بیش از یک دهه تجربه در اجرای کفپوش‌های اپوکسی بر روی سطوح مختلف این را می‌دانیم که پوشش‌ های اپوکسی بر هر سطحی قابل اجراست. حتی اگر کفِ مکان مورد نظر شما از سنگ و چوب هم باشد باز هم می‌توان پوشش اپوکسی را برای آن انتخاب کرد.

5- نگهداری آسان

نگهداری از کفپوش‌های اپوکسی بسیار آسان است و نیاز به تعویض و تعمیرات مکرر ندارد. به همین دلیل، انتخابی عالی برای صاحبان ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری است.

6- سازگاری بالا با محیط زیست

کفپوش اپوکسی یک گزینه سازگار با محیط زیست است و خطراتی مانند فرسایش یا پوسته پوسته شدن را برای آلودگی محیط زیست ایجاد نمی‌کند. همچنین، نصب این نوع کفپوش کمترین حجم ضایعات را نسبت به سایر نوع کفپوش‌ها به جا می‌گذارد. نکته جالب دیگر اینکه کفپوش اپوکسی شیار ندارد؛ بنابراین برای نظافت آن نیازی به استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده خشن نیست. به همین دلیل، کفپوش اپوکسی به عنوان یک گزینه سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.

7- استحکام بالا

مقاومت بالا در مقابل خم شدن در کفپوش‌های اپوکسی، به طرز قابل توجهی از بتن بیشتر است. این ویژگی باعث می‌شود که کفپوش اپوکسی بتواند در برابر ماشین‌آلات سنگین، ترافیک زیاد و دماهای شدید که در فرآوری‌های مواد غذایی مرتباً به وجود می‌آیند، مقاومت کند. به عبارت زیباتر، هیچ چیز نمی‌تواند قدرت و مقاومت کفپوش اپوکسی را به چالش بکشد.

8- رنگ‌ها و طرح‌های متنوع

امروزه محصولات اپوکسی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به بازار ارائه می‌شود؛ به همین دلیل طراحان داخلی به مواد پلیمری بیشتر توجه می‌کنند و آن‌ها را به عنوان یک راه حل شیک و زیبا در تزئینات داخلی منازل استفاده کنند. مثلاً کفپوش‌های اپوکسی سه بعدی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و حتی در سرویس‌های بهداشتی، آرایشگاه، منازل مسکونی و لابی هتل‌ها هم از آن استفاده می‌شود. برای اطلاعات از (چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟) با ما همراه باشید.

9- مقرون‌ به‌‌صرفه بودن

یکی از مزایای قابل توجه کفپوش اپوکسی، قیمت اقتصادی آن است. هر متر مربع از این نوع کفپوش به طور قابل توجهی کمتر از سایر انواع کفپوش‌ها قیمت دارد. پس در طول زمان، هزینه تعویض کفپوش و نگهداری و تعمیر احتمالی آن بسیار کمتر خواهد بود.

10- ایمن بودن

اولویت اصلی هر مجموعه به ایمنی اختصاص داده می‌شود تا سلامت کارکنان خود را تأمین کنند و از حوادث احتمالی و خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری شود. یکی از راهکارهای ایمنی مؤثر در محیط کار، استفاده از پوشش ضد لغزش برای کف است. با نصب کفپوش اپوکسی، نگرانی از لغزش و تصادف در محیط کار از بین می‌رود. از طرفی کفپوش های اپوکسی بدون وجود هرگونه ترک یا برآمدگی پنهانی هستند که ممکن است منجر به وقوع حادثه شوند. نکته مهم‌تر اینکه این پوشش ویژه برای کف، ضدحریق است.

مقاله: اجرای تخصصی کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند به انواعی تقسیم‌ می‌شوند که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم؛

1- کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کف پوش آنتی استاتیک به کفپوشی گفته می‌شود که برای کاهش یا حذف بارهای الکتریکی ساکن و جلوگیری از انتقال جریان الکتریسیته طراحی می‌شود. پس استفاده از کفپوش آنتی استاتیک می‌تواند جرقه‌های ناشی از اصطکاک و سایش را کنترل کند و خطرات ناشی از جریان الکتریکی و انفجار را به حداقل برساند.

این نوع کفپوش در محیط‌هایی که در آن مواد منفجره، اشتعال‌زا یا مواد الکترونیکی حساس وجود دارد و یا در گاراژها، اتاق‌های نگهداری رنگ یا منسوجات، انبارها، کارگاه‌های تعمیراتی، صنایع الکترونیک و نظامی استفاده می‌شود.

2- کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی ضد اسید یک نوع کفپوش است که از رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید ساخته می‌شود. این کفپوش دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر اسیدها و مواد شیمیایی است. کفپوش ضد اسید می‌تواند روی سطوح سنگی، فلزی و بتنی اجرا شود و در برابر حرارت و نیروهای مکانیکی نیز مقاومت بالایی دارد، نمی‌شکند یا ترک نمی‌خورد و می‌تواند در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مخرب پایدار بماند. پس کارخانه‌های داروسازی، صنایع شیمیایی، کارگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سایر صنایع می‌توانند از اپوکسی ضد اسید استفاده کنند.

3- کفپوش اپوکسی دکوراتیو

کفپوش اپوکسی دکوراتیو، یک نوع کفپوش است که از رزین اپوکسی تولید می‌شود. این نوع کفپوش علاوه بر اینکه عایق رطوبتی است این امکان را به مصرف کننده می‌دهد که آن را با مواد شوینده بشوید. این کفپوش در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند و قابلیت اجرای یکپارچه روی زمین را دارد. ادامه مطلب درمورد چند نوع کفپوش اپوکسی وجود دارد؟ با ما بمانید.

4- کفپوش اپوکسی آنتی داست  

کفپوش اپوکسی آنتی داست (Anti Dust)، نوع دیگری از کفپوش‌های محبوب با جنس اپوکسی است که از رزین بیسفنول A و هاردنر پلی‌آمین ساخته می‌شود. این نوع کفپوش به دلیل چسبندگی بالا، مقاومت مکانیکی، شیمیایی، فشاری و سایشی بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این کفپوش قابل شستشو با مواد شوینده است و سطحی شفاف دارد. به همین دلیل، این نوع کفپوش در صنایع غذایی، پتروشیمی، دارویی، نظامی و بیمارستان‌ها کاربرد دارد.

5- کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی، یک راه حل مناسب برای مکان‌هایی با ترافیک بالا است و  برای کارخانه‌هایی طراحی شده است که در آن ماشین آلات و وسایل سنگین تردد می‌کنند. با توجه به وزن بارها و اصطکاک ماشین‌آلات، این کفپوش در ضخامت‌های مختلف قابل اجرا است. به عنوان مثال، کفپوش های اپوکسی با ضخامت 3 میلی متر، قادر به تحمل بارهایی حدود 5 تا 6 تن هستند. در صورت ترددِ لیفتراک‌های سنگین‌تر، استفاده از کفپوش های اپوکسی صنعتی با ضخامت بیشتر توصیه می‌شود.

6- کفپوش اپوکسی گرانیت

کفپوش گرانیت بر پایه رزین اپوکسی با طرح‌های گرانیت تولید می‌شود. این نوع کفپوش به عنوان یک جایگزین مناسب برای انواع کفپوش‌های سنگی، سرامیکی، پارکت و پی وی سی شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم اپوکسی گرانیت، عایق بودن آن است و می‌تواند حرارت را عایق کند و از انتشار رطوبت جلوگیری کند. جالب است بدانید که این محصول صدا را هم عایق می‌کند و می‌تواند از انتشار صداهای محیطی جلوگیری کند؛ پس می‌توان از این محصول در پارکینگ‌ها، سالن‌های سینما، استخرها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و سالن‌های نرمش استفاده کرد.

نتیجه

کفپوش اپوکسی یکی از پرکاربردترین و عالی ترین گزینه‌ها برای انواع مختلف ساختمان‌ها است. علاوه بر قیمت مقرون به صرفه و طول عمر بالا، کفپوش اپوکسی دارای ویژگی‌های متنوعی است که آن را به یک محصول همه کاره تبدیل می‌کند.

یکی از مزایای اصلی این نوع کفپوش، دوام طولانی آن است که معمولاً سال‌ها می‌تواند استفاده شود. همچنین، با استفاده از افزودنی‌هایی مانند ضد لغزش و ضد میکروبی، کفپوش اپوکسی می‌تواند نیازهای بهداشتی، تولید، غذا و کشاورزی، خودروسازی و صنایع مختلف را برآورده کند. به همین دلیل، این نوع کفپوش برای محیط‌های صنعتی و تجاری بسیار مناسب است.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *