مقالات

کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش اپوکسی سه بعدی این روزها محبوبیت بسیاری کسب کرده است. از این نوع کفپوش اغلب در مراکز خرید، سالن‌های بزرگ، دفاتر اداری، خانه و آپارتمان‌ها استفاده می‌شود تا هم چهره جذاب و متفاوتی به فضا بخشیده شود هم کفپوشی مقاوم و با عمر بالا انتخاب شود. کفپوش اپوکسی ۳ بعدی یکی از لوکس‌ترین و چشمگیرترین کفپوش‌هایی است که در سال‌های اخیر در جهان به کار برده شده است. در این مقاله بیشتر با این کفپوش، نحوه نصب و مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد.

مراحل اجرای کفپوش سه بعدی

مرحله اول: آب بندی سطح

اجرا و نصب کفپوش اپوکسی سه بعدی شامل چند مرحله می‌شود و نیاز به افراد متخصص و با تجربه دارد. در مرحله اول باید کف کاملا تمیز شود و هیچگونه گردو غبار یا چربی روی آن باقی نماند. علاوه بر اینها نکته مهمی که درباره کفپوش اپوکسی سه بعدی وجود دارد این است که کف کاملا مسطح باشد. اگر ذره‌ای ناهمواری در سطح وجود داشته باشد نتیجه نهایی کیفیت لازم را نخواهد داشت. پس از اینکه سطح کاملا تمیز شد از رزین اپوکسی یا پلی یورتان برای آب بندی سطح و یکدست کردن آن استفاده می‌شود. هر دوی این مواد رزین مصنوعی دوجزئی هستند که باید به نسبت معینی مخلوط شوند. همچنین هر دو از مقاومت بالایی برخوردارند و به روی سطوح مختلفی کاربرد دارند و به سطح جذابیت و استحکام می‌بخشند.

رزین پلی یورتان این مزیت را دارد که در برابر اشعه UV مقاوم است و می‌تواند در فضای آزاد استفاده شود. این درحالیست که رزین اپوکسی اغلب برای فضای باز مناسب نیست و برای کفپوش اپوکسی سه بعدی فضای باز اغلب کاربردی نخواهد بود.

مطالعه بیشتر : کفپوش اپوکسی چیست؟

انتخاب تصویر سه بعدی

سه بعدی بودن کفپوش را تصویری که انتخاب می‌کنید مشخص می‌کند. این تصویر باید با کیفیت 300dpi به صورت دیجیتالی چاپ شده باشد و بالاترین کیفیت را داشته باشد تا کفپوش سه بعدی به زیبایی نمایان شود. معمولا این تصاویر سه بعدی به صورت استیکر ارائه می‌شوند و در مراحل اجرا به روی کفپوش اپوکسی یا پلی یورتان نصب می‌گردد.

یکی از کاربردهای کفپوش‌های ۳ بعدی در مراکز خرید و سالن‌های بزرگ است.

اجرای رزین پلی یورتان

پس از نصب استیکر سه بعدی به روی سطح و برطرف کردن ایرادات احتمالی، نوبت به اجرای مجدد رزین پلی یورتان می‌شود تا استحکام، جذابیت و مقاومت سطح بالاتر برود. برای این کار از ترکیب رزین و هاردنر استفاده می‌شود تا مایعی که حالت چسبندگی دارد ایجاد شود. سپس این ماده به روی استیکر سه بعدی اجرا می‌شود. معمولا ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا این ماده کاملا خشک و مستحکم شود. بنابراین نباید پیش از آن چیزی روی سطح قرار داد.

در برخی مواقع برای اینکه مقاومت سطح بالاتر برود، یک لایه دیگر از ترکیب پلی یورتان و هاردنر به روی سطح اجرا می‌شود.

مزایا و معایب کفپوش اپوکسی سه بعدی

همانند هر نوع کفپوش دیگری، کفپوش اپوکسی ۳ بعدی نیز مزایا و معایبی دارد و ممکن است برای تمامی فضاها مناسب نباشد.

مزایای کفپوش اپوکسی سه بعدی

جذابیت بصری

شاید بتوان اولین مزیت کفپوش‌های سه بعدی را جذابیت و متفاوت بودن آن دانست. اگر تصویر مناسب با رنگبندی مناسب انتخاب کنید، این کفپوش می‌تواند بسیاری از ایرادات موجود در فضای اتاق یا خانه شما را تحت پوشش خود قرار دهد.

سه بعدی بودن کفپوش موجب می‌شود جذابیت بصری بیشتری برای آن فضا ایجاد شود.

مقاومت بالا

اپوکسی یک ماده غیرقابل نفوذ است و مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده نظیر اسید دارد. بنابراین برای اماکنی که روزانه با مواد شوینده قوی شستشو می‌شود مناسب است. بعنوان مثال، استفاده از این کفپوش در سالن‌های بزرگ و مراکز خرید که پرتردد هستند بسیار مناسب است. اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی در اماکن عمومی بسیار پرطرفدار است و با توجه به مقاومت بالای اپوکسی، نگرانی بابت از بین رفتن کیفیت این کفپوش وجود ندارد. کف پوش اپوکسی سه بعدی بدون هیچ مشکلی تا ۱۵ سال عمر می‌کند و هیچگونه آسیبی نمی‌بیند.

کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی دارد.

مراقبت و نگهداری آسان

کفپوش سه بعدی اپوکسی فاقد درز، ترک، منافذ و شکاف است و در برابر هر نوع آلودگی، گردو غبار، آب و مواد شیمیایی مقاوم است. بنابراین تمیز کردن آن کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. برای تمیز کردن این کفپوش کافیست روزانه به روی آن تی مرطوب کشیده شود. اگر آلودگی با یک تی کشیدن ساده برطرف نشد می‌توانید از تمیزکننده مخصوص پلی یورتان استفاده کنید.

امن و بهداشتی

همانطور که گفته شد، کفپوش اپوکسی هیچ درزی ندارد که گرد و غبار در آن جمع شود و محیط مطلوبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها ایجاد کند. همچنین این ماد در برابر دمای بالا نیز مقاوم است.

مقاوم در برابر آتش

اپوکسی آتش نمی‌گیرد، به همین دلیل یکی از پرکاربردترین کفپوش‌ها برای کارخانه‌ها، انبارها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و مراکز مراقبت از کودکان است چرا که امنیت این اماکن را در برابر آتشسوزی بالا می‌برد.

معایب استفاده از کفپوش سه بعدی اپوکسی

نصب دشوار

یکی از معایب  نصب آن است که شامل مراحل مختلفی می‌شود و باید حتما توسط افراد برجسته و کاربلد انجام شود. همچنین نصب این نوع کفپوش بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد چرا که در هر مرحله باید صبر شود تا روکش به خوبی پخته شود تا مرحله بعدی آغاز گردد. بنابراین نصب کفپوش ۳ بعدی اپوکسی کاری نیست که فرد خودش بتواند در خانه انجام دهد.

نصب کفپوش سه بعدی اپوکسی آسان نیست و نیاز است این کار توسط افراد متخصص انجام شود.

هزینه بالا

کفپوش اپوکسی سه بعدی به نسبت سایر کفپوش‌ها کمی هزینه‌بر است، بخصوص اگر بخواهید این را در خانه یا اتاق خواب نصب کنید.

سرد شدن کف

کفپوش اپوکسی سه بعدی به اندازه کاشی یا بتن کف اتاق را سرد می‌کند. بنابراین این نکات را پیش از انتخاب این کفپوش برای منزل یا آپارتمان در نظر بگیرید.

آیا کفپوش اپوکسی سه بعدی واقعا به اندازه آنچه در اینترنت می‌بینید باکیفیت است؟

اجرای کفپوش ۳ بعدی اپوکسی کار دشواری است و ظرافت‌های بسیاری دارد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از تصاویر اینترنت رندرهایی هستند که نتیجه نهایی کار را بدون هیچ ایرادی به نمایش میگذارد. اگرچه بسیاری از این تصاویر این نوع کفپوش را در اتاق خواب‌ها و خانه‌ها نشان می‌دهد اما با توجه به هزینه‌بر بودن آن، این نوع کفپوش اغلب برای مصرف خانگی مناسب نیست. اما اخیرا برای پیاده راه‌ها، سالن‌های اجتماعات و مراکز خرید بسیار پرکاربرد بوده است.

ارتباط با ما: 44017919 (021) _ 09125263615

آدرس: فلکه اول صادقیه ابتدای ستارخان مجتمع اداری تجاری پردیس طبقه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *